Hälsa o mål för 2011

2011-01-12 @ 12:57:11


Läste i Kvp:s söndagsbilaga o fick massor av pepptips för ett bättre 2011! De nämde bla en lista/hälsoanalys man kunne göra för att göra det lättare att se o förstå. De handlade om..

- sömn
- motion
- kost
- vikt
- relationer
- stress
- balans i livet
- tobak
- alkohol

där man skulle ge sig själv betyg mellan 1-10 på vart område. Därefter är det ett tips att jobba hårdast med de område som fått sämre betyg. För visst är de enkelt att jobba med sånt som redan är bra. Men är man ute efter förändring är de bara att hugga in på de sämre.

Hela min lista blev typ dålig. Förutom tobak, för de förbrukar jag ej. Wohoo! Alkohol dricker jag inte heller så mkt av. De jag dricker är vin de helger jag är ledig o det tycker jag att jag förtjänar så det kan jag oxå stryka. Höhö.

- sömn
- motion
- kost
- vikt
- relationer
- stress
- balans i livet
- tobak
- alkohol

O på så sätt har jag sju punkter kvar där jag redan förstått vad som behövs göras. De mesta hänger ju samman. Men jag ska skynda lånsgamt. En sak i taget. Börjar man med allt kraschar det oftast förr eller senare. Man ser det som omöjligt, blir trött o lägger av.

Hälsa är alltså så mkt mer än rätt kost o motion. Det handlar ju även om mentala utmaningar, känslomässig tillfredställelse & social samvaro.

"Utmana dig själv. Hoppa på något du är rädd för"  Kanske vore den där kursen något iaf, fast jag inte har någon som följer med, någon jag känner. Klara jag Grebbe lär jag ju klara av en helg i hbg, eller hur?! Jag måste sluta vara rädd!!

"Besök en hudterapeut eller hudläkare" Ja.. en gång för alla borde jag ju ta hjälp mot min dåliga hy som gör mej deprimerad, inte bara för att den är ful utan för att den ibland gör så fruktansvärt ont.

Social samvaro/relationer. Det är bra med familjen o bebi o så.. men vännerna.. de borde jag träffa mer. O kanske skaffa fler. Sluta vara rädd o vara social vilket jag egentligen är..

Planering planering allt handlar om någorlunda planering för att slippa all stress. Samtidigt som det absolut inte handlar om något kontrollbehov. Bara att jag måste se det svart på vitt för att få en spark i ändan.. sätta upp mål ja, nu är jag fanimej på G! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0